Despre cum poate fi rezolvată problema finanțării presei prin contractele cu întreprinderile de Stat

Astăzi am ascultat înregistrarea video de la întâlnirea Maiei Sandu cu reprezentanții presei ”independente” de la Chișinău, care s-au plâns că anumite întreprinderi de Stat preferă să încheie contracte de publicitate cu unele posturi TV, de regulă apropiate puterii, și refuză să contracteze publicitate și de la alte posturi TV, de regulă finanțate de opoziție.

Cum poate fi rezolvată această problemă?

Da, este adevărat că unele întreprinderi de Stat încheie contracte de publicitate cu posturile apropiate puterii. Aceasta a fost tot timpul, de la Lucinschi-prezent, deci nu este ceva nou, dar există soluții.

Propunerea mea:

  1. întreprinderile de Stat sau cu un capital majoritar de Stat să fixeze bugetul anual pentru publicitate și per minut la radio și tv;
  2. întreprinderile de Stat să anunțe o perioada de 30 de zile privind înaintarea contractelor de publicitate pe o durată de 1 an;
  3. să aibă dreptul să depună cereri toate posturile TV din țară, dar prețul să fie diferențiat în dependență de acoperire și public;
  4. până la 31 decembrie să fie semnate contractele cu toate posturile TV sau radio care au înaintat contractele, dar în următoarele condiții: să garanteze că are producție locală în proporție de cel puțin 80% din timpul difuzării/zi; să garanteze că are emisiuni în limba română cel puțin 80% din timpul difuzării/zi. Condiția pentru Găgăuzia să fie corelată cu prevederile art.4 alin.(8) din Codul audiovizualului;
  5. fiecare întreprindere de Stat să aibă o limită de timp/zi/post tv sau radio.

În așa fel se va garanta accesul ”presei libere” la contractele cu Statul.

Da, susțin și propunerea directorului Jurnal Trust Media al Țopilor privind finanțarea emisiunilor culturale din bugetul Ministerului Educație și Culturii al Republicii Moldova. Aceste emisiuni nu produc bani, dar societatea nu poate exista fără cultură. Ora de Ras nu este emisiune de cultură.

Site Footer

Sliding Sidebar